Het uiterlijk van een voedselverpakking kan niet alleen de beslissing tot kopen beïnvloeden, maar ook hoe het product zou smaken. De fabrikant speelt hier slim op in.
De verwachting van hoe een product smaakt wordt enorm beïnvloed door kleur. Om een voorbeeld te geven: de verpakking van zoete producten is vaak rood gekleurd en de verpakking van een lightproduct in pasteltinten, vaak lichtblauw. De kleur van de verpakking zou ook iets kunnen zeggen over de intensiteit van de smaak van het product. Rood gaat samen met zoet en blauw bijvoorbeeld met fris en licht. Proefpersonen ervaren de productverpakkingen met warme, verzadigde en minder heldere kleuren als het aantrekkelijkst.
Zo wordt Cola Zero zwart gemaakt: als het eruitziet als cola, dan smaakt het ook meer naar cola. Daarnaast zou witte wijn die rood is gemaakt, naar rode wijn smaken. Als aan witte wijn een rode kleur wordt toegevoegd dan vindt men dat het naar rode wijn smaakt.
Op de verpakking kan ook tekst staan die invloed heeft op gebruik van het product. Bijvoorbeeld: vruchtenyoghurt wordt vaak gezien als een ontbijtproduct, maar door de tekst en uiterlijk van de verpakking kan het ook als nagerecht worden neergezet: “Ook lekker als dessert”.
Wanneer er een omschrijving als ‘romige’ yoghurt op de verpakking staat, zal yoghurt ook als romiger worden ervaren. Bij het woord romig als toevoeging gaat de verwachting van de smaak omhoog. Zo smaakt deze yoghurt romiger dan eenzelfde yoghurt zonder deze toevoeging.
Wellicht zou er dus vaker worden gekozen voor een ‘gezond’ product wanneer de verpakking aantrekkelijker gemaakt wordt qua kleur en uiterlijk.