Gezonder eten aan de hand van nudges? Supermarkten, kantines en restaurants kunnen mensen helpen naar een (on)gezonder eetpatroon. Door middel van ‘nudgen’ kunnen zij ons stimuleren bepaalde keuzes te maken.
Bij de keuzes die wij maken zijn we gevoelig voor signalen uit de omgeving. Voorbeelden hiervan: ‘ik kies bewust logo’, snoep bij de kassa’s, aanbiedingen, etc. De supermarkten en kantines kunnen veranderingen in de omgeving aanbrengen waar wij onze keuzes maken. Dit wordt dus ‘nudgen’ genoemd. Op deze manier stimuleren ze ons tot gezondere of ongezondere keuzes.
Nudgen kent verschillende strategieën:
Nudgen gericht op ons denkvermogen: bijvoorbeeld voedsellogo’s en de plek van producten in de supermarkt (gezonde producten op ooghoogte, ongezonde producten laag in het schap).
Nudgen gericht op onze emoties: aantrekkelijke afbeeldingen op verpakkingen, motiverende slogans over een product.
Nudgen gericht op ons gedrag: kleinere portiegroottes van ongezonde voeding aanbieden of het gemak verhogen (voorgesneden groenten in de supermarkt aanbieden).
De nudges die gericht zijn op het gedrag lijken het meest effectief. Het verkleinen van portiegroottes van ongezonde voeding in kantines en restaurants bijvoorbeeld leidt tot een lagere calorie-inname.