Onderzoeken interpreteren is niet zo makkelijk, en social media gaat vaak de fout in. Hoe kun je door de bomen het bos blijven zien?
Denk bijvoorbeeld aan de pakkende headline: “Pizza als ontbijt is gezonder dan yoghurt met cruesli!”
De redenering is als volgt: In honderd gram cruesli (met suiker) zitten 438 calorieën, daarbij komt nog wat halfvolle yoghurt, waar per honderd gram 48 calorieën in zitten. Tweehonderd gram aan ontbijt staan dus gelijk aan 486 calorieën. Dezelfde hoeveelheid pizza bevat gemiddeld 406 calorieën.
Als er wordt gekeken naar calorieën en toegevoegd suiker is ‘pizza is gezonder’ een correcte conclusie. Maar het is belangrijk om naar de ‘big picture’ te kijken. Want als we kijken naar (verzadigd) vet, vitamines en mineralen is een pizza-ontbijt een minder goed idee.
Het gaat niet alleen om 1 voedingsmiddel, maar om een compleet voedingspatroon. Iemand die een gezond ontbijt met yoghurt en suikervrije muesli eet, maar verder alleen maar frituur eet is ongezond bezig. En omgekeerd kan hetzelfde gelden: iemand die ongezond ontbijt maar verder alleen maar gezond eet is niet helemaal verkeerd bezig.
Denk bij pakkende headlines dus goed na. Vaak wordt een product aangeprezen of afgeschreven vanwege 1 ingrediënt of 1 voedingsstof. Kijk naar het grote plaatje van een heel leven en een heel voedingspatroon en weeg geluk af tegen gezondheid.