Ieder jaar kent zijn eigen trends op gebied van eten. Wat zijn de voorspellingen van de foodtrends voor 2020?
Plantaardig, personalisering en hybride producten waren in 2019 al trends en zetten zich in 2020 door.
Plantaardig
De plantaardige trend richt zich voornamelijk op begrijpelijke etiketten op verpakkingen van producten.
Personalisering
Bij de trend personalisering speelt de voedingsindustrie in op de behoefte van de consument. Een voorbeeld is dat de consument bij Tony’s Chocolonely zelf een chocoladereep kan samenstellen.
Hybride
Met de foodtrend hybride wordt gekruist voedsel bedoeld. Bijvoorbeeld een burger die voor 80 procent uit rundergehakt en 20 procent uit rode linzen bestaat.
Storytelling
Consumenten willen steeds meer de voordelen van het voedingsmiddel weten. De voedingsindustrie zal zich steeds meer gaan focussen op de herkomst van de ingrediënten en naar buiten brengen waarom deze ingrediënten gebruikt worden.
Duurzaamheid
Tien jaar geleden stond duurzaamheid al in de lijst met trends. Jongeren maken zich vooral zorgen om plastic verpakkingen. Ouderen zijn vooral bezig met voedselverspilling voorkomen. Upcyclen is een trend die 2020 sterk naar voren zal komen. Hier worden zoveel mogelijk materialen hergebruikt, zonder verlies van kwaliteit of waarde.
Eten voor het uiterlijk
Dit is al een tijdje een trend, maar de invloed van social media zorgt voor extra aandacht. Een bekende is dat eiwitten gepromoot worden voor spieropbouw.
Macronutriënten
Jaarlijks worden er weer andere macronutriënten als goed of slecht beschouwd. Vezels maken een positieve comeback.
Textuur
Bij jongeren is de textuur steeds een belangrijker onderdeel van het eten. Het wordt ervaren als een gevoel van verwennerij. De voedingsindustrie kan daarmee gaan experimenteren door bijvoorbeeld een pannenkoekenmix voor luchtige pannenkoeken te maken.