Sommige producten zijn té lekker: ondanks dat we propvol zitten blijven we dooreten. Hoe krijgt de producent dat voor elkaar?
Dit fenomeen heet ‘blisspoint’. Onze hersenen belonen ons met goede gevoelens als we zout, suiker en vet eten. Eeuwen geleden waren deze voedingsstoffen moeilijker te vinden. Onze hersens proberen ons dus te motiveren méér zout, suiker en vet te eten.
Als een product de juiste combinatie van deze drie stoffen bevat, is dat het ‘blisspoint’: het punt dat onze hersenen blijven belonen, ook nadat het verzadigingspunt is bereikt. En dat zorgt ervoor dat de zeezout-karamelchocolade helemaal opgaat.
De kennis hiervan helpt: weet dat het eten van iets wat én zout én vet én suiker bevat waarschijnlijk zal leiden tot overeten. Probeer dat dus te vermijden als je af wilt vallen.
Het kan soms ook helpen om af te wisselen met een andere smaak zodra je doorhebt dat er een eetbui gaande is. Er zijn vijf basissmaken: zoet, zout, zuur, bitter, en umami. Zure en umami producten (hartig voedsel, zoals paddenstoelen) zonder toegevoegd zout of suiker kunnen de cyclus van overeten doorbreken.